Úvodem: shrnutí druhého semestru

Druhý semestr se nesl převážně v duchu kvalitativního výzkumu – věnovali jsme se mu opravdu důkladně, jak z teoretického pohledu, tak prakticky při skupinovém projektu. Cenné a inspirativní postřehy si odnáším také z předmětu o inkluzivním designu, který měl Robert Osman výborně zvládnutý a doplněný o pravidelné úkoly v Miru. Velmi pozitivně hodnotím i kurz Data pro design služeb – díky němu se teď dívám na svět víc skrze data a zároveň už nemám takový odpor k práci v Excelu. (O tom všem ale víc níže.)


1. Elements of AI

Kritérium
Popis
Emoce / pocity
Kurz hodnotím pozitivně. Byl přehledně a graficky zdařile zpracovaný, a rád jsem se k němu vracel.
Klíčové poznatky / co jsem se naučil
Kurz mi poskytl základní vhled do fungování umělé inteligence a pomohl mi pochopit, že ne vše, co se na první pohled tváří jako AI, jí ve skutečnosti skutečně je. Otevřel mi oči v tom, jak o umělé inteligenci přemýšlet. Například teď si v hlavě vybavuji složení a fungování neuronu.
Překážky / co se nepovedlo
Reflexe vlastní aktivity
Jednotlivé praktické úkoly jsem se pro lepší pochopení snažil vizualizovat. Tyto materiály mám stále u sebe a věřím, že se k nim třeba někdy vrátím. Např. k rozdělení množin umělé inteligence x strojové učení x informatika x hluboké učení...
Zpětně – co bych udělal/a jinak
Zúžil bych průchod kurzem na méně delších časových bloků. Procházel jsem kurzem celkem nárazově a bylo pro mě následně těžší si vzpomenout na předchozí látku.
Přenos do praxe / vlastní projekty
Z praktického hlediska mi nejvíce přinesl navazující webinář s Katkou Švidrnochovou.
Doporučil/a bych předmět jiným?
Už jsem doporučil a to v práci. Zároveň jsem se v týmu s kolegy podělil o poznatky, které jsem se dozvěděl o efektivním vytváření promptů.

2. Studijní seminář II

Kritérium
Popis
Emoce / pocity
Klíčové poznatky / co jsem se naučil
Edventure canvas: Potvrdil jsem se v tom, že je pro mě opravdu těžké číst knihu na mobilu a nedokáží se do ní přirozeně začíst. Vyzkoušel jsem si vést design thinking workshop v práci - předcházela mu příprava konceptu, výběr metod,... / Konzultace s Terezou Kostnarovou: Jak se postavit k uživatelskému testování prototypu webu.
Překážky / co se nepovedlo
V rámci prvního původního cíle: přečíst celou knihu - Make time.
Reflexe vlastní aktivity
Na začátku semestru pro mě nebylo snadné vybrat si studijní cíl. Původně jsem se rozhodl zaměřit na knihu Make Time od Jaka Knappa a následně aplikovat získané poznatky v praxi. V průběhu semestru jsem však cíl přehodnotil a rozhodl se soustředit na přípravu a facilitaci design thinking workshopu. Tento posun vyplynul z aktuální potřeby na jednom z projektů. Chtěl jsem si facilitaci prakticky vyzkoušet a zároveň si k tématu nastudovat a naposlouchat více zdrojů.
Zpětně – co bych udělal/a jinak
Příště bych s pořízením fyzické knihy neotálel. Uvědomil jsem si také, že potřebuji své studijní cíle lépe plánovat — alespoň rámcově na dva semestry dopředu — a vytvořit mezi nimi větší kontinuitu a návaznost.
Přenos do praxe / vlastní projekty
Edventure canvas: Design thinking workshop na projektu v práci / Konzultace s Terezou Kostnarovou: Přínos v rámci projektu pro Praxi II
Doporučil/a bych předmět jiným?
Rozhodně bych doporučil mentoring a konzultace - člověk se mnohem rychleji posouvá kupředu.

3. Praxe II

Kritérium
Popis
Emoce / pocity
Velmi pozitivní, užil jsem si celý proces přípravy uživatelského testování webu organizace Villa Vallila
Klíčové poznatky / co jsem se naučil
Vedl jsem přípravu uživatelského testování pro organizaci Villa Vallila, během čehož jsem si osvojil metody nemoderovaného testování. Test jsem následně navrhl a zrealizoval v prostředí aplikace Useberry.
Překážky / co se nepovedlo
Problémy se týkaly spíše technické stránky v systému Useberry – některé úkoly nefungovaly tak, jak měly. Z celkového počtu účastníků, kteří si test otevřeli, ho nakonec dokončila přibližně polovina.
Reflexe vlastní aktivity
Načasování projektu dobře zapadlo do aktuálních potřeb organizace. Během spolupráce jsme absolvovali tři osobní a několik online schůzek, na kterých jsme společně definovali scénář testování a zároveň se postupně ponořili hlouběji do problematiky. Celý proces je zaznamenán v nástroji Miro. Mám radost, že jsem mohl organizaci Miro představit – velmi si ho oblíbili a dnes jim pomáhá zefektivnit práci na projektech.
Zpětně – co bych udělal/a jinak
Příště bych si domluvil ještě jednu konzultaci s Terezou Kostnarovou.
Přenos do praxe / vlastní projekty
Zde vidím potenciál v budoucím přínosu do praxe a v aktuálním spojení teorie s praxí. Od toho tento předmět je. 🙂
Doporučil/a bych předmět jiným?
Tyto věci se prostě musí zažít a vyzkoušet, rozhodně ano. 🙂

4. Úvod do uživatelského výzkumu

Kritérium
Popis
Emoce / pocity
Pozitivní, oceňuji videa a různé doplňující zdroje
Klíčové poznatky / co jsem se naučil
O čem je kvalitativní výzkum a proč je důležitý. Musím ocenit jednotlivé tipy - Jak na to? apod. Přínosné byly také rozhovory s lidmi z praxe. K tomuto předmětu se budu ještě vracet a procházet si jednotlivé materiály v návaznosti na budoucí projekty
Překážky / co se nepovedlo
Občas se mi předmět míchal s předmětem - Kvalitativní výzkum pro design služeb, což bylo někdy matoucí. Příště bych také studoval jednotlivé bloky souvisleji a měl tak lepší návaznost.
Reflexe vlastní aktivity
Předmět byl převážně postavený na samostudiu, až na jeden společný workshop, který se věnoval tématu designové vyspělosti (Design maturity). Workshop jsem si užil a byl přínosný.
Zpětně – co bych udělal/a jinak
Pokud bych měl více času, věnoval bych ho doplňujícím zdrojům. Zdroje jsem si uložil, tak věřím, že se k nim postupně dostanu.
Přenos do praxe / vlastní projekty
Myslím, že velký. Už jen to, že výstupem z předmětu je náš rozvojový plán v oblasti výzkumu. Naplánoval jsem si projekt, na kterém si chci jednotlivé nabyté znalosti znovu vyzkoušet.
Doporučil/a bych předmět jiným?
Všema deseti 🙂

5. Kvalitativní výzkum pro design služeb

Kritérium
Popis
Emoce / pocity
Pozitivní, oceňuji Josefovo vedení předmětu a společných hodin
Klíčové poznatky / co jsem se naučil
O čem je kvalitativní výzkum a proč je důležitý. Praktické vyzkoušení jednotlivých fází výzkumu na společném projektu. Ke společnému Miru se budu ještě vracet. mapuje celou naší cestu a hezky ukazuje jednotlivé kroky.
Překážky / co se nepovedlo
Myslím, že jednou překážkou mohla být velikost naší skupiny (7 lidí) - náročnější koordinace činností a dělení úkolů.
Reflexe vlastní aktivity
V průběhu projektu jsme si průběžně rozdělovali úkoly - myšlenková mapa, prioritizace výzkumných otázek apod. Velmi přínosné bylo si vyzkoušet vest výzkumné rozhovory (celkem 3).
Zpětně – co bych udělal/a jinak
Rozdělil bych skupinu na polovinu a pracoval v méně lidech. V rámci projektu se lépe sladil s ostatními na kódování rozhovorů. Následně jsme museli kódování zahodit a jít jinou cestou.
Přenos do praxe / vlastní projekty
Velký. Budu z toho čerpat v dalších projektech. Ocenil jsem, že jsme mohli mít v týmu i seniornější kolegy, od kterých jsem se mohl dost naučit.
Doporučil/a bych předmět jiným?
Všema deseti 🙂

6. Data pro design služeb

Kritérium
Popis
Emoce / pocity
Velmi pozitivní, oceňuji Gabči hodiny s interaktivními vstupy. Jednotlivé návody v ISU mi hodně pomohli se zorientovat v Excelu.
Klíčové poznatky / co jsem se naučil
Co to jsou data jak na ně nahlížet. Dále jak se pracuje s daty - jak je získávat, čistit, spojovat a vizualizovat. Naučil jsem se lépe pracovat v Excelu a používat kontingenční tabulky. Odnáším si mnoho zajímavých a díle použitelných zdrojů a nástrojů.
Překážky / co se nepovedlo
V jednom z úkolů jsem odevzdal špatně zpracovaná data (špatně jsem si je vyfiltroval) a zjistil jsem to až v navazujícím úkolu. Message pak byla úplně jiná. Byl to pro mě takový check, že je potřeba být více obezřetný.
Reflexe vlastní aktivity
Předmět byl postaven převážně na samostudiu, které bylo doplněno o průběžné úkoly. Dařilo se mi je pravidelně plnit a odevzdávat. Na závěr kurzu jsem odevzdal čtyři datové logy – záznamy zachycující vztah našeho každodenního života k datům – a také datovou vizualizaci ve formě infografiky. Vybral jsem si téma dopravních nehod na konkrétním úseku silnice nedaleko mého domova. Doufám, že tato vizualizace bude mít přesah i mimo rámec tohoto předmětu.
Zpětně – co bych udělal/a jinak
Nenechával bych jednotlivé úkoly na poslední chvíli - time management!
Přenos do praxe / vlastní projekty
Budu se opakovat, ale velký! Jednotlivé poznatky a znalosti Excelu se hodí.
Doporučil/a bych předmět jiným?
Všema deseti! 🙂

7. Inkluzivní design

Kritérium
Popis
Emoce / pocity
Pozitivní - předmět, který mi rozšířil obzory a donutil mě se dívat na svět (město, veřejný prostor,... )a lidi zase jiným pohledem
Klíčové poznatky / co jsem se naučil
Například přemýšlet nad významem bariér. To co je bariéra pro jednoho, nemusí být bariérou pro druhého. Bariéry mají různé podoby. Člověk si nejčastěji vybaví schody, ale může jít například i o virtuální bariéry - neintuitivní práce ve vzdáleném prostředí (počítačové síti).
Překážky / co se nepovedlo
Všechny doprovodné texty jsem nezvládl přečíst.
Reflexe vlastní aktivity
Předmět byl postaven na jednotlivých přednáškách a z nich vycházejících úkolů (vyplnit Miro, přečíst si text apod). Tato forma byla zajímavá, Nejvíce mi asi utkvěly v paměti neesteticky/esteticky řešeny různé bariéry (nájezdové rampy,...)
Zpětně – co bych udělal/a jinak
Věnovat více času doprovodným textům.
Přenos do praxe / vlastní projekty
Při navrhování (čehokoliv) myslet na různá spektra postižení.
Doporučil/a bych předmět jiným?
Mít povědomí o této problematice by měl být základ nejen pro designéry

8. Sociální interakce ve virtuální realitě

Kritérium
Popis
Emoce / pocity
Celkem pozitivní, chvílemi rozpačité - nefungující aplikace, frustrující návody na instalaci
Klíčové poznatky / co jsem se naučil
Dívat se na kolaborativní aplikace z různých pohledů, reflektovat společný zážitek, vyzkoušet si instalovat aplikace z neoficiálního storu apod.
Překážky / co se nepovedlo
Při kolaborativním zkoušení aplikace Immersed aplikace selhala (prostředí, připojení ntb, klávesnice apod.) a zážitek nebyl podle očekávání.
Reflexe vlastní aktivity
Předmět byl postaven na jednotlivých kolaborativních setkáních ve virtuální realitě. kde jsem měl možnost si vyzkoušet různé přístupy. V rámci jednoho setkání jsem byl také v roli tutora.
Zpětně – co bych udělal/a jinak
Strávil bych v aplikaci více času před ostrým setkáním. tím bych lépe odhadl její limity.
Přenos do praxe / vlastní projekty
Další rozměr vnímání VR. Třeba při navrhování VR aplikací v budoucnu.
Doporučil/a bych předmět jiným?
Pro rozšíření obzorů v rámci VR světa určitě ano.

9. Filozofie pro posluchače nefilozofických oborů

Kritérium
Popis
Emoce / pocity
Pozitivní
Klíčové poznatky / co jsem se naučil
Obecné základy filozofie - co je vlastně filozofie? Tato otázka se prolínala celým kurzem. Velmi oceňuji způsob zpracování kurzu, hlavně doprovodná videa a možnost si udělat zkušební test.
Překážky / co se nepovedlo
Možná až velká stručnost prezentací.
Reflexe vlastní aktivity
Prošel jsem si všechny materiály a shlédl doprovodná videa. Pomocí ChatGPT, jsem si udělal sumáře témat a pokud jsem něco potřeboval dovysvětlit doptal jsem se.
Zpětně – co bych udělal/a jinak
Aktuálně mě nic nenapadá.
Přenos do praxe / vlastní projekty
Základní filozofický přesah napříč celým školním a pracovním spektrem.
Doporučil/a bych předmět jiným?
Kurz je potřeba projít v rámci bakalářského studia.

designed with ❤️ Jan Stárek