Jan Stárek / 14.6.2025

KISK Edventure Canvas: Zhodnocení studijního cíle v rámci druhého semestru

1.Úvodem: Jak jsem k cíli přistupoval

Na začátku semestru, když jsem si stanovoval svůj studijní cíl, rozhodoval jsem se mezi dvěma tématy. Prvním z nich bylo zaměřit se na plánování a efektivitu práce – tedy vyzkoušet si různé frameworky a metody organizace. Druhým tématem byla facilitace designového  workshopu včetně přípravy metod v praxi. Toto rozhodnutí záviselo na tom, zda se k tomu v rámci projektu v práci naskytne příležitost. Ta nakonec přišla, a tak jsem se vydal cestou facilitace. Téma efektivity si nechávám třeba na třetí semestr – stále je aktuální. 🙂

V rámci jednoho z interních projektů (kterému se věnujeme podle dostupné kapacity) jsme se dostali do fáze, kdy bylo potřeba otevřít diskusi nad dalšími možnostmi využití našeho vyvíjeného produktu.

Navrhl jsem proto uspořádat krátký workshop v délce 2,5 hodiny, během kterého bychom ve skupině lidí z různých oblastí dali hlavy dohromady, prošli si několik designových metod a na závěr vytvořili několik smysluplných variant, s nimiž lze dál pracovat.

Enventure canvas - první semestr

2. Příprava na facilitaci a workshop

V rámci přípravy jsem si prošel materiály od Terky Kostnarové dostupné v ISu a také své vlastní poznámky, které mám uložené v Edventure canvasu. Cestou do práce jsem si pouštěl podcast How to Facilitate Enriching Learning Experiences (odkaz na Spotify), který mi pomohl se do facilitátorské role ještě lépe naladit.

Níže je vidět, jak jsem nad přípravou workshopu přemýšlel.

3. Samotný workshop

Workshopu se zúčastnilo osm kolegů z různých oblastí. Cílem bylo vytvořit příjemnou a otevřenou atmosféru, a zároveň se během stanoveného času dostat skrze připravená témata až k několika konkrétním návrhům.

Na začátku jsem znovu představil téma a krátce kolegy provedl programem workshopu – co nás čeká a jak budeme postupovat. Každý úkol měl vymezený časový rámec, který se spolu s instrukcemi promítal na plátně, aby měli všichni jasnou představu o průběhu. Čas jsem ještě pravidelně připomínal. 

Jednotlivé metody a zpracování je ukázáno níže. 

Crazy 8´s

Co si z této zkušenosti odnáším?

✅ Čas se mi podařilo dodržet.
✅ Cíl workshopu byl naplněn.
✅ Od kolegů jsem dostal zpětnou vazbu.

❗ Pozor na velmi hlasité kolegy s výrazným názorem – potřebuji se zlepšit v konfrontačních situacích a nenechat se převálcovat. (Zjistit v práci, zda bude pokračování školení komunikace, a případně se přihlásit.)
❗ Přípravu není radno podcenit – zpětně vnímám, že jsem měl ještě rezervy, například v jasném vysvětlování metod těm, kteří je napoprvé nepochopili.
❗ Poučení pro příště: neodkládat zpracování výstupů z workshopu a včas je sdílet s kolegy

4. Závěrem

Facilitace workshopu pro mě byla zajímavým mezníkem – nejen jako splněný studijní cíl, ale hlavně jako zkušenost, která mi ukázala, co všechno obnáší být ve facilitátorské roli. Měl jsem z ní respekt, ale zároveň mě to lákalo si to zkusit. A jsem rád, že jsem do toho šel.

Co se povedlo? Workshop běžel podle plánu, čas jsme uhlídali, vznikly smysluplné výstupy a kolegové mi dali zpětnou vazbu. To jsou věci, které mě hodně povzbudily. Zároveň ale vím, že některé situace pro mě byly náročnější – třeba když někdo v týmu hodně dominoval.

Vidím tu tedy prostor, kam se dál posunout. 
➡️ Vytvořím si facilitační tahák, do kterého se budu moci rychle podívat.
➡️ Zvážím účast na nějakém workshopu facilitace.

designed with ❤️ Jan Stárek