design dětského horského odrážedla

soutěž: design dětského odrážedla s dřevěným rámem pro firmu RASCAL BIKES

Představení designu
Cílem bylo vytvoření plně funkčního dětského odrážedla s dřevěným rámem, které bude plně reprezentovat prémiového výrobce RASCAL BIKES. Nakonec jsem se v designu přiklonil ke kombinaci bukového dřeva a hliníkových spojovacích prvků. Tato volba vzešla z designérského procesu, ve kterém jsem hledal ideální tvarosloví a funkčnost (např. kovová sedlová trubka pro bezproblémové a plynulé nastavení výšky sedla). Kovové prvky doplňují ty dřevěné a zároveň je díky nim možná barevná individualizace odrážedla.

Implementace zadní brzdy
Brzda je velice důžitým bezpečnostním prvkem, který se dítě díky odrážedlu naučí používat již od útlého věku. Dokážou se tak eliminovat případná zranění způsobená pádem, srážkou či nárazem. U dřevěných odrážedel se narozdíl od celokovových brzda ve většině případů nevyskytuje.

Snadné uchopení rámu odrážedla
Pohodlné a snadné uchopení rámu pro mě hrálo jednu z klíčových rolí. Jde
o odrážedlo, které je určené pro děti ve věku od 2 do 4 let. Předpokládá se, že ho budou rodiče i děti poponášet. Z toho důvodu byl zvolen kruhový průřez rámu.

Uchycení brzdového lanka k rámu
Lanko je vedeno pod gumovou krytkou, která je vložena do vyfrézované oválné drážky v rámu odrážedla. Tímto krokem došlo ke zvýšení komfortu při přenášení, při kterém ruka nenaráží na brzové lanko či jeho chyty.
Z krytky se zároveň stal designový prvek, který barevně ladí s kovovými prvky odrážedla. Krytka může být také transparentní, takže se lanko zviditelní.

Plynulé nastavení výšky sedla
Důležité je také plynulé nastavení výšky sedla, které lze přesně nastavit podle výšky dítěte. Odrážedlo umožňuje výškové nastavení v rozsahu 300 až 450 mm.

Zjednodušení výroby
Jediné ohyby dřeva jsou u přední a zadní vidlice. Tyto ohyby jsou stejné
a vidlice se liší pouze svou délkou. Tento fakt znamená použití jednoho typu ohýbacího kopyta, což vede ke snížení počátečních nákladů. Hlavní komponenty jsou zobrazeny na ,,slidu“ s rozpadem komponent.

Volba velikosti kol
Velikost kol jsem zvolil následovně: zadní kolo 12´´ a přední kolo 14´´. Tato volba je výhodnější jak z hlediska stability, tak vyššího držení řidítek, což také zajišťuje správné sezení dítěte.

materiály

  • dřevěný rám – buk
    Bukové dřevo má pro ohýbání nejlepší vlastnosti. Zároveň je pevné a tvrdé.
  • sedlová trubka – hliník, Ten se běžně používá ke stavbě rámů jízdních kol. Zaručuje lehkost
    a pevnost.
  • krytka brzdového lanka – guma

designed by Jan Stárek ©2020